Liikunnanopettajana Urheiluyläkoulussa, Pukinmäenkaaren pk

1. Mitä uusia hyviä ideoita, ajatuksia ja käytänteitä korona-aika on tuonut urheilijoiden liikunnanopetukseen?

Etäkouluun kehitimme 16 erilaista viikkotehtävää, joista oppilas sai valita kullekin omalla treeniviikolleen parhaiten sopivan tehtävän. Tehtävät oltiin laadittu mahdollisimman monipuolisiksi niin, että ne kehittivät joko jotain kunnon osa-alueista (notkeus, voima, taito, kestävyys, nopeus), ominaisuutta (tasapaino, liikkumistaidot) tai psyykkisiä taitoja (aivobreikkiharjoitteet, rentoutumisharjoitteet.)

Lisänä Classroomin viikkotehtäville Missu loi Instagramiin opetilin @missusport . Eniten oppilaat (ja heidän vanhempansa, joita on osa seuraajista) ovat innostuneet avantouinnista ja muista itsensäylittämistehtävistä kuten puissa kiipeilyistä, mutta myös kehonhallintatehtävät, voimistelusarjan suunnittelu, vessapaperikikkailut ja sohvalta hyppimiset ovat saaneet oppilaat innostumaan.

Perinteisen Classroom-alustan lisäksi oppilaat raportoivat tekemisiään kuvina ja videoina tai kysyivät apua myös Instagramin puolella. Instagram toimikin parhaiten matalankynnyksen tapana tavoittaa opettaja.

Etäkoulun aikana, jos urheilijoilla oli liikuntatunnit keskellä koulupäivää, käytännöksi muotoutui se, että osa urheilijoista siirtyi jo välitunnin aikana oman lajinsa suorituspaikalle, osallistui nimenhuutoon ja opetusosuuteen kännykällä ja ”urheiluajan tunnista” teki oman lajinsa treenin. Käytäntö muotoutui oppilaiden omasta ideasta ja maksimoi harjoitteluajan hienosti.

2. Miten nuoret ovat toimineet korona-aikana? Onko omatoimisuus lisääntynyt? Onko nuorilta tullut hyviä ideoita tai ajatuksia toteutuksen tueksi?

On ollut myös hienoa huomata, että viikkotehtäviin ujuttamiamme jooga-, rentoutus- ja kehonhuoltoharjoitteita on tehty ”tiiän, että tein tämän viikkotehtävän jo, mutta huomasin, että siitä oli hyötyä, teen sen toisenkin kerran” nyt itseohjautuvasti ja oma-aloitteisesti paremmalla asenteella, mitä ehkä se olisi lähiopetuksessa tapahtunut oman ryhmän kanssa.

3. Tutkimusten mukaan(Liitu) nuorten kokonaisliikunnan määrässä on puutteita myös urheilevilla nuorilla? Kuinka itse näette tilanteen koulussanne ja mahdollistaako koulun toiminta omalta osaltaan riittävän liikunnan ja urheilun määrän saavuttamisen arjessa?

Koulumme rakenteet mahdollistavat hyvin liikunnan kouluviikon aikana. Pukinmäenkaaren lukujärjestykset on laadittu urheiluluokkalaisten osalta niin, että koululiikuntaa on viikossa 2*1,5h, jonka lisäksi tiistai- ja torstaiaamuisin koulutunnit alkavat vasta klo 10:15 alkaen, jolloin urheiluluokkalaisilla on mahdollisuus osallistua joko yleisvalmennuksen tai oman lajinsa aamuharjoituksiin. Lisäksi keskiviikkoisin kaikilla helsinkiläisillä yläkoululaisilla koulupäivä loppuu viimeistään kello 14, mikä mahdollistaa osallistumisen Urhean iltapäivätreeneihin. Koulun rakenteissa on myös malli, jossa osa välitunneista on pitkiä, jolloin ei-korona-aikana salissa oli pelivälitunteja ja koulun ”Rantabaarissa” pääsi vetämään leukoja, lyömään nyrkkeilysäkkejä,

Instagram toimikin parhaiten matalankynnyksen tapana tavoittaa opettaja.

Missu Eskola ja Matti Airo

pelaamaan biljardia, pingistä ja teqballia. Korona-aikana kaikki välitunnit ovat olleet ulkovälitunteja, ja niillä oppilaat ovat halutessaan hyödyntäneet Pukinmäen urheilupuiston ulkokuntosalilaitteita, kiipeilytelineitä ja pelikenttiä.

Itse näkisimme kokonaisliikunnan määrän puutteellisuutta ennemmin haasteena sen, että kuinka nuorten kokonaiskuormitus pysyisi paremmin hallussa ja kaikkien nuorten kanssa toimivien aikuisten tiedossa. Monet tosissaan urheilevat yläkouluikäiset nuoret ovat henkisesti ja fyysisesti kuormittuneita, eikä koululiikunnan monipuolisesta lajikirjosta ja ominaisuusharjoittelusta saada otettua kaikkea huvia ja hyötyä tämän takia parhaalla mahdollisella tavalla irti. Liikunnanriemu, ilo sekä into oppia ja kokeilla uutta ja kartuttaa monipuolinen ominaisuuspankki olisi kuitenkin yläkouluikäisillä se tärkein asia urheilussa. Vain innostuneisuus ja palo oppia ja kehittyä on avain, jonka avulla harrastus jatkuu ja myöhemmin mahdollisesti tuo menestystä aikuistenkin sarjassa.